Eerste liefde

David Nicholls

‘Ik ben gek op David Nicholls, hij schrijft zo licht en zo ontzettend geestig! Terwijl het over heel zware thema’s gaat… Een meesterwerk!’ DWDD

Met zijn kenmerkende mix van humor en oprechte emotie schetst Nicholls een zeer herkenbaar portret van een tiener en zijn eerste grote...Lees meer

Sabrina Verschaeve

“Eerste liefde” gaat over Charlie Lewis en de zomer dat hij zich heel anders had voorgesteld!

Een volwassen Charlie haalt herinneringen op aan de zomer van 1997. De toen 16-jarige Charlie is een onzekere puber, valt niet op. Waardoor hij de bijnaam ‘niemand’ krijgt. Iedereen van zijn klasgenoten kijkt uit naar de zomervakantie, maar Charlie ziet niets anders dan donkere wolken. Tot hij Fran Fisher ontmoet, Charlie krijgt terug hoop. Hij wordt lid van een toneelgroep om haar beter te leren kennen. Zo draait de zomer toch anders uit of Charlie verwacht had. Charlie vertelt de gebeurtenissen, in de zomer, mooi chronologisch en in kleine hoofstukjes. Soms maakt hij eens een zijsprongetje, deze flashforwards en – backs versterken het verhaal.

Eerste liefste is natuurlijk een verhaal over een eerste liefde. Het verhaal beschrijft de leuke, maar ook de mindere leuke kanten van de liefde. Het boek gaat over omgaan met problemen, het uit elkaar groeien van vriendschappen, een weg zoeken in het leven,… Deze verschillende thema’s zijn een mooi geheel in het boek. Het is een boek die je niet in 1 keer kunt lezen. Ik vond het redelijk zwaar en in het begin heb ik wat moeten volhouden (vanaf het midden gaat het veel vlotter), maar ik heb wel genoten van de taal en het verhaal. Zeker de moeite waard om het boek te lezen!

Chantal Biersteker

Charlie Lewis zit in de laatste zomervakantie van de middelbare school en ziet op tegen het...Lees meer >

Arineke Wiekens