Marjolein van Bers

'Ten eerste het boek ziet er fantastisch uit! Ik ben eigenlijk meer van de ebooks. Maar ik ben enorm verrast hoe dit boek eruit ziet. De kaft en bedrukking op het dichte boek is machtig mooi. Een juweel in de boekenkast. (Ik zou het boek haast andersom in de kast zetten....)

Dan de inhoud. Dit boek is geweldig! Als je houdt van geheimen die leven bij personen die dicht bij je staan. Waarom reageert iemand zoals hij/zij reageert.
Het boek heeft een goed begin.. ik wilde meer weten! Je glijdt als lezer in het leven van een jonge vrouw die veel beleeft heeft en gaat beleven, je bekijkt het van meerdere standpunten. Cornelia (de jonge vrouw, de moeder), Alexa (dochter van Cornelia), Richard (Rick, vriend van Cornelia), Ethan (zoon van Richard)
Het hele verhaal speelt zich het meeste af in Duitsland en een beetje in Amerika.
Vroeger en nu wisselen per hoofdstuk/ deel af en toe. Het gekke is... dit maakt het absoluut niet verwarrend omdat er met lettertypes is gespeeld. Je hebt als lezer heel snel in de gaten dat iemand dit vertelt over het verleden. De manier waarop het geheim wordt ontrafeld is knap beschreven. De schrijfster laat steeds een beetje meer weten door verschillende personen. Alexa moet uiteindelijk alles aan elkaar knopen en wij als lezer ook. Het boek leest vlot en makkelijk. Nu lees ik snel, maar het kan ook snel. Als lezer wilde ik graag weten waar het eindigt. Er zijn ook een paar draaiingen in het verhaal die je in het begin niet snapt, maar later wel. De hoofdpersonen hebben veel voor elkaar over in de liefde.
Al met al geef ik het boek een 10. 5 van de 5 sterren... En ik ga meer lezen van deze schrijfster. Vond ik iets minder goed? Nee! Helemaal niet. Het verhaal is niet langdradig. De zinnen en beschrijvingen zijn goed. Leest lekker weg. Echt een aanrader!'

Katrien Schelfhout

'Alexa heeft met haar moeder geen harmonieuze relatie. Rond Alexa haar 11de verjaardag is haar moeder een hele tijd verdwenen, als haar moeder terugkwam is alles verandert. Haar moeder was sindsdien niet meer de liefhebbende vrouw, ze was eerder haatdragend tov Alexa. Als Alexa volwassen is krijgt haar moeder een beroerte waardoor ze op intensieve zorgen in het ziekenhuis komt te liggen. Alexa maakt zich zorgen want eigenlijk kent ze haar moeder niet goed. Op een moment is Alexa in haar moeders boekhandel terwijl er 2 mannen komen aanbellen en die vragen achter haar moeder. Het zijn amerikanen en de oudste is een goed schrijver. Na een tijdje krijgt ze meer contact met de 2 amerikanen en krijgt ze het hele verhaal van de liefde te horen van haar moeder en de oudste amerikaan. Ze krijgt een heel ander beeld van haar moeder. Ondanks haar moeders beroerte krijgt ze toch nog contact met haar. Ze krijgt ook nog haar moeders verhaal te horen van de liefde tussen de 2. Prachtig boek dat heel vlot leest.'

Erna Eikhoudt

'Alexa woont in Berlijn en werkt in de literaire wereld als evenementenplanner. Ze heeft nauwelijks contact met haar moeder Cornelia. Hun relatie is erg moeizaam sinds Cornelia rond Alexa's 11ejaar plotseling vertrok en drie maanden later terug kwam als een totaal andere vrouw. Cornelia woont in Hamburg en heeft daar een boekwinkel. Op een dag krijgt Alexa het bericht dat haar moeder getroffen is door een hersenbloeding. Ze is in coma geraakt en ligt in het ziekenhuis. De arts vraagt aan Alexa of haar moeder een wilsbeschikking heeft en wie zo nodig belangrijke beslissingen kan en mag nemen. Alexa heeft geen idee en gaat op zoek naar haar moeders papieren. Tijdens die zoektocht doet Alexa ontdekkingen die haar verbazen. Zij kent haar moeder als koud, terughouden en stug, maar uit brieven komt ze naar voren als een warme gepassioneerde vrouw die veel tegenslagen heeft gekend en overwonnen heeft. Als ze in de winkel van haar moeder is komen twee Amerikaanse mannen binnen, Richard en zijn zoon Ethan, ze zijn op zoek naar Cornelia. Dan ontdekt Alexa dat de overstroming van Hamburg in 1962 veel gevolgen heeft gehad voor Cornelia. Door alle ontdekkingen gaat Alexa steeds meer van haar moeder houden.'

'De cover is erg mooi, het geeft de sfeer van het boek goed weer. De rozen op de open band vind ik een extraatje wat de uitstraling van het boek verhoogd. Het verhaal is boeiend. Je leeft echt mee met Alexa en Cornelia. Corina Bomann voert je mee in de sfeer van Engelse landhuizen, mooie landschappen, historische details en de sfeer van het verhaal. Zoals altijd met dit soort feelgood boeken weet je dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Dat hoort nu eenmaal bij dit genre. Dat zou je een nadeeltje kunnen noemen, maar ik calculeer dat in.'