Sofie Vanderbeken

Dit is het eerste boek dat ik las van Harlan Coben. Al bij het lezen van de proloog werd mijn nieuwsgierigheid enorm gewekt. Het is een boek dat heel vlot leest. Het is een boek dat moeilijk weg te leggen is, want je wil altijd nog net dat ene hoofdstuk meer lezen. Ik vond het leuk dat het een verhaal apart te lezen is, je hoeft dus niet een ander voorgaand boek van de schrijver te hebben gelezen omdat er zou een rode draad doorlopen uit vorige boeken van Harlan Coben. Na dit boek is mijn nieuwsgierigheid zeker gewekt om in de toekomst meerdere boeken te lezen van Harlan Coben. De schrijver heeft er bij deze een nieuwe fan bij. Het verhaal is ook duidelijk geschreven, zonder moeilijke woorden dat maakt het aangenaam om te lezen, want het gaat over een politieonderzoek en dan wil ik geen technische uitleg die ik niet begrijp. Het einde vond ik ook heel onverwachts. Ik had tijdens het lezen van het verhaal niet in de gaten dat het zo zou eindigen. Ik kan geen minpunten aantonen voor dit verhaal. Ik lees regelmatig thrillers van andere schrijvers en ik vind dit een topboek en een topverhaal. Zelfs de cover van het boek lijkt al mysterieus en dat is zeker ook een pluspunt. Het grijpt je vast van in het begin tot helemaal op het einde. Het is thriller, mysterie en avontuur in één boek. Het boek heet Laat niet los en het laat je ook niet los tot je helemaal uit hebt.

Willeke van Dolderen

Een zoektocht naar gerechtigheid.

De zoektocht wordt uitgevoerd door Nap Dumas: rechercheur, die vijftien jaar geleden zijn tweelingbroer Leo heeft verloren door een vreemd ongeval, samen met diens vriendin Diana, de dochter van het hoofd van de politie. Is het moord geweest of was het zelfmoord?

Het is een spannend verhaal waarin Nap van de ene situatie in de andere verzeilt en waarin hij steeds dichter bij de oorzaak van het ongeval komt. In de tijd van het ongeval is ook de vriendin van Nap, Maura, verdwenen. Nap wordt betrokken bij een moord op een politieagent en als de betrokken auto gevonden wordt blijken daar de vingerafdrukken van Maura op te staan. Ook de politieman is een oude schoolkameraad van Nap. Dan blijkt er vroeger op school een groep te zijn geweest waarvan Leo ook lid was, die nieuwsgierigheid toonde naar een raketbasis net buiten het stadje. En dat zorgt ervoor dat Nap verder gaat zoeken, omdat hij ontdekt dat er geheimen zijn waar hij buiten is gehouden. Waarom? Door wie?

Het verhaal wordt verteld door Nap, die zijn zoektocht deelt met Leo, net alsof hij Leo wil laten merken dat hij diens dood niet accepteert en de oorzaak wil vinden. In een andere verhaallijn vertelt Maura over haar leven na de vlucht. Verder wordt steeds duidelijk wat er gebeurd is bij de raketbasis en dat zich daar meer heeft afgespeeld dan Nap kan vermoeden. Alles komt bij elkaar in een verrassend slot.

Het verhaal laat zien dat het verleden zoals je het als kind of puber ziet niet dé waarheid hoeft te zijn. Dat er geheimen zijn die je niet hebt willen zien en dat het egoïsme dat een kind eigen is, de waarheid ook kan vervormen. En dat volwassenen keuzes kunnen maken waar je als kind niet op zou komen. Pas als je zelf volwassen bent merk je dat alles niet zo vast ligt als je zou willen. Van dat alles heeft de schrijver een heel mooi en boeiend verhaal geschreven.

Melissa Blad

Laat niet los is het nieuwste boek van Harlan Coben. Het verhaal gaat over Nap Dumas die vijftien jaar geleden zijn tweelingbroer heeft verloren bij een vermoedelijke zelfmoord. Nap heeft nooit geloofd dat zijn broer echt zelfmoord heeft gepleegd en na een recente misdaad wordt het verleden van Nap opgerakeld. Hij besluit er alles aan te doen om de waarheid van wat er zich vijftien jaar geleden heeft afgespeeld te achterhalen.

Laat niet los is een boek dat de lezers laat zinderen van spanning. Met elke bladzijde die je omslaat wil je weten hoe het verhaal verder gaat. Doordat Coben elke keer kleine stukjes van de puzzel weggeeft wil je als lezer eigenlijk niet stoppen met lezen totdat je alle puzzelstukjes hebt. Dit is ontzettend goed gedaan. Als lezer krijg je continu een klein beetje informatie, waardoor het verhaal echt verslavend wordt en je jezelf erop betrapt dat je actief mee aan het denken bent hoe het verhaal in elkaar zit.

Daarnaast weet Harlan Coben ontzettend veel, met name droge humor in dit boek te verwerken. Meerdere keren betrap je jezelf erop dat je letterlijk hardop mee lacht.

'Misschien heb je zin om komende woensdag naar de wedstrijd te komen kijken.' 'Dat zou ik leuk vinden,' zeg ik. 'Ik zou het ook leuk vinden als een van mijn nieren werd uitgesneden met een fruitmesje.'

Het boek zit vol met dit soort uitspraken, waardoor Laat niet los een heerlijk leesbaar boek is geworden en je als lezer echt in een rap tempo door de pagina's heen vliegt.

Ook blijkt Coben een meester te zijn in het opbouwen naar een climax. Als lezer zit je op het puntje van je stoel en zit je met open mond ademloos de laatste paar pagina's te lezen. Het einde van het verhaal (dat ik uiteraard niet weggeef vanwege spoilers), zal iedereen met open mond en verbazing achterlaten. Maar daarnaast maakt het eind alles ook duidelijk. Hij weet dit tot de laatste pagina vol te houden en pas op het eind snap je als lezer hoe alles nu eigenlijk in elkaar zit. Dit is echt meesterlijk gedaan.

Laat niet los is een boek dat je zeker niet loslaat. Zelfs nadat je het boek uitgelezen hebt zal het verhaal nog door je hoofd spoken. Ik kan niet anders dan zeggen dat dit boek zeker een aanrader is voor iedereen!

Emelie Boel

Laat niet los is het tweede boek van Harlan Coben dat ik nu in korte tijd lees. Eerder deze maand las ik Geleende tijd en ik vind beide boeken toch wel dezelfde schrijfstijl hebben.

Laat niet los leest supervlot - ik heb hem in enkele dagen uitgelezen - en is duidelijk geschreven.

Het verhaal over een spannende zoektocht van inspecteur Nap naar het hoe en waarom van zijn tweelingsbroer Leo zijn dood, zet je geregeld op het verkeerde been. Een kliek goede vrienden draagt al jaren een groot geheim met zich mee... Steeds als je denkt dat je weet wat er gebeurd is, word je terug verrast met nieuwe wendingen in het verhaal. Het begin dompelt je onder in nieuwsgierigheid, midden het verhaal is het wat minder spannend, doch is het einde uiterst verrassend zoals het een goede thriller beaamt... Dan denk je dat je iemand volledig kan vertrouwen... Een aanrader in het genre voor wie een Harlan Coben fan is!

Marcel Rijkers

Met Laat niet los levert Harlan Coben een spannend boek af dat je moeilijk kan wegleggen voordat je het uit hebt. De eerste zin is meteen raak. Het vormt de start van een proloog die je meteen het verhaal in sleurt. Hoofdpersoon Nap heeft steeds meer mensen uit zijn omgeving op mysterieuze wijze zien sterven. Is het zelfmoord of is er meer aan de hand? De vraag stellen is hem beantwoorden. De auteur neemt de lezer mee in de zoektocht naar de waarheid. Een waarheid die uiteindelijk toch weer anders is dan verwacht. Een erg prettig en goed leesbaar boek!

Leonie van der Pas

Het is een gecompliceerd plot, voorzien van stevige wendingen, constant aanwezige spanning, knappe en vooral authentieke personages. Tevens beland je in een verhaal, waarin de vaart nooit wordt afgeremd. Tijdens het lezen neemt het aantal vragen steeds maar toe… Welke rol speelt de verlaten militaire basis uit de buurt? Zijn Leo en vriendin Diana bewust uit het leven gestapt? Wat is er toch gebeurd met het spoorloos verdwenen meisje Maura? Op het waarom van de dood van de jonge mensen is het afwachten tot het einde. Alle vragen krijgen een bevredigend antwoord; je bepaalt zelf hoe snel je dat wil. Het hangt af van je leessnelheid en uithoudingsvermogen. De auteur maakt het je echter niet moeilijk qua taal, die is immers steeds keurig in orde en niet gecompliceerd.
Coben is gewoon een van de allergrootsten allertijden.

Silke Wimme

Harlan Coben, heeft reeds tal van grote Amerikaanse thrillerprijzen gewonnen en ik had nog nooit een boek gelezen van hem, shame on me. Vol spanning en hoge verwachtingen ben ik aan Laat niet los begonnen.

Korte inhoud

Nap en zijn tweelingbroer Leo zijn laatstejaars studenten aan de middelbare school van Westbridge, New Jersey. Beiden hebben een vriendinnetje en ze gaan een mooie toekomst tegemoet. Maar dan slaat het noodlot toe, Leo en zijn vriendin Diana worden dood teruggevonden naast een treinspoor. Was dit zelfmoord? Of zijn de tieners onder invloed van drank, drugs, etc, verongelukt? Op hetzelfde ogenblik verdwijnt ook Maura, Nap's vriendin. Heeft het een met het ander te maken? Het heeft Nap nooit losgelaten. En nu zeker niet, vijftien jaar later worden Maura's vingerafdrukken gevonden op de plaats waar een politieagent vermoord werd. Nap gaat onmiddellijk op onderzoek uit, en stuit al snel op tal van leugens en geheimen. Zijn tweelingbroer Leo, wie hij dacht goed te kennen, bleek dan toch veel voor hem verborgen te hebben gehouden. Steeds meer onthullen de geheimen zich. Tijdens zijn onderzoek wordt hij bijgestaan door zijn mentor en vader van de overleden Diana, Augie.

Conclusie

Het verhaal kent verschillende gecompliceerde plotwendingen, wat ervoor zorgt dat je het niet kan opzij leggen. Een echte pageturner dus waar de spanning bijna constant aanwezig is. Tijdens het lezen neemt het aantal vragen in een stijgend tempo toe. Waar is Maura? Was het zelfmoord? Wat gebeurde er op de oude basis? Wat ik echter een beetje miste toen het boek uit was, is dat niet al mijn vragen werden beantwoord, zoals hoe Rex en Maura elkaar teruggevonden hebben, waar Nap's moeder is… maar misschien was dit wel de bedoeling van de auteur?

Het verhaal wordt vooral verteld door Nap die aan zijn broer Leo de voortgang van zijn onderzoek vertelt (in het ik-perspectief). Hierdoor leef je je als lezer volledig in in Nap's wereld, ook de verschillende personages leer je kennen vanuit zijn perspectief.

Opvallend is het contrast tussen het puber en volwassen zijn. Hoe je de wereld als puber anders ziet dan als volwassene, je gaat dingen op een andere manier interpreteren en er ook zo naar handelen. Meermaals wordt dit aangehaald in het verhaal.

Hoewel de auteur eenvoudige taal gebruikt, kon ik me alles goed voorstellen net als in een film. Het taalgebruik van de auteur is eenvoudig, maar het verhaal zelf zorgt ervoor dat het boek de moeite is om het te lezen. Het verhaal boeide van de eerste tot de laatste pagina en daarom een dik verdiende 4 sterren.

Agnes van Helden

Nap Dumas is een gedreven rechercheur die soms het recht in eigen handen neemt en daders van misdrijven op onconventionele wijze verzoekt niet in herhaling te vallen. Als hij op een dag bezoek krijgt van twee politieagenten denkt hij dan ook dat hij betrapt is. Het bezoek blijkt echter een heel andere reden te hebben, die hem terug voert naar het noodlottige ongeval 15 jaar geleden waardoor hij zijn broer verloor. Nap gaat terug naar zijn geboorteplaats en stort zich samen met Augie, een gepensioneerde agent die nauw betrokken was bij het drama, op het ontrafelen van de waarheid achter dit ongeval. Eén voor één komen zijn jeugdvrienden weer op zijn pad, en ook zijn op mysterieuze wijze verdwenen ex-vriendinnetje uit die tijd laat via vingerafdrukken van zich horen. Nap wordt genadeloos geconfronteerd met alle pijnlijke herinneringen uit die tijd, en ontdekt hij dat er meer geheimen zijn bewaard dan hij ooit had kunnen vermoeden.

Harlan Coben heeft wederom een meeslepende thriller afgeleverd die je aan je stoel gekluisterd houdt. Van het begin tot het einde wordt je ademloos meegezogen om aan het einde te smullen van een verrassende ontknoping. Door de korte hoofdstukken zit er veel vaart en afwisseling in het verhaal en dit tezamen met de directe, vlotte schrijfstijl van Coben maakt dat je geboeid en met plezier door het boek heen raast.

Annemarie Oudendijk- Hoekstra

Nap Dumas, een gedreven rechercheur, krijgt op een dag bezoek van twee politieagenten. Aanleiding hiervoor is de moord op een oud klasgenoot en zo wordt Nap geconfronteerd met gebeurtenissen van 15 jaar geleden. De tijd dat hij en zijn tweelingbroer examen deden en de toekomst voor hen open leek te liggen. Hoe komen de vingerafdrukken van zijn toentertijd verdwenen vriendin Maura op het vermoorde lichaam? Wat hadden alle gebeurtenissen die daarna in een rap tempo elkaar opvolgen te maken met "de zelfmoord" 15 jaar geleden van zijn tweelingbroer Leo en diens vriendin Diana? Zijn de herinneringen van Nap over die tijd ook wel allemaal kloppend? Samen met Augie, zijn mentor en gepensioneerd politiechef gaat hij op onderzoek.

Na het lezen van de eerste hoofdstukken zat ik in het verhaal. Wat een heerlijke schrijfstijl. De personages zag ik één voor één voor mij en ook de gebeurtenissen waren voor mij beeldend beschreven. De korte hoofdstukken en de vele gebeurtenissen die elkaar in rap tempo opvolgden, zorgden ervoor dat ik het boek nauwelijks kon wegleggen. Elke keer als ik dacht het te weten was er weer een gebeurtenis die mij op een ander spoor zette.

Dit is voor het eerst dat ik een boek van deze thrillerschrijver heb gelezen en na het lezen, of misschien kan ik beter zeggen na het verslinden van dit boek, weet ik zeker dat het niet het laatste boek zal zijn.

Marjon Worst

Harlan Coben, fantastische thriller schrijver

In het boek Laat niet los gaat Nap Dumas, een rechercheur, op zoek naar de waarheid over gebeurtenissen die 15 jaar geleden gebeurd zijn. Dit met hulp van zijn mentor Augie.
Het is een boek wat je letterlijk niet loslaat, makkelijk te lezen, vlot geschreven, vol korte hoofdstukken die veel gebeurtenissen bevatten en steeds waar ik dacht te weten hoe het zat, kwam er een onverwachte wending. Ik kon het niet wegleggen, ik moest weten hoe het afliep. Een echte aanrader!

Liane Baltus

Harlan Coben
Laat niet los 4*

Vijftien jaar geleden werden er twee tieners dood gevonden naast een verlaten treinspoor. Eén ervan was de tweelingbroer van Nap Dumas en de ander de dochter van het hoofd van de politie. De zaak werd afgedaan als zelfmoord, dan wel een ongeluk omdat de twee kinderen drugs en alcohol gebruikt hadden.
Vijftien jaar later is Nap politieagent. De vingerafdrukken van zijn sinds het treinongeval vermiste ex-vriendin duiken op bij een nieuwe moord. En dat zet alles in gang om de waarheid rondom de dood van Naps tweelingbroer boven water te krijgen.

Als lezer zit je in het hoofd van Nap en is het je vanaf het begin duidelijk dat Nap én gestopt is met zijn eigen leven te leven sinds zijn vriendin Maura het uitmaakte en verdween, én de dood van zijn tweelingbroer niet verwerkt heeft. Hij heeft zich ontpopt als een ruwe bolster blanke pit agent, die zich niet te beroerd voelt hier en daar de wet te overtreden als de wet slachtoffers van huiselijk geweld niet voldoende beschermt. Daarnaast bijt hij zich als een pitbull vast in de zaak, vastbesloten de onderste steen boven te krijgen.

Coben heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor het boek lekker leest. De spanning blijft gedurende het hele verhaal hoog, waardoor je het boek niet weg wilt/kunt leggen. Coben zet zijn personage Nap Dumas geloofwaardig neer. Geen moment twijfel je als lezer over zijn motieven en is het vanzelfsprekend dat hij bepaalde keuzes maakt. Ook de andere personages zijn overtuigend uitgewerkt. Het plot zit gedegen en door de plotwendingen ook verrassend in elkaar.

Alle vragen die je als lezer door het hoofd gaan tijdens het lezen, hecht Coben netjes af aan het eind van het boek. Het komt niet altijd voor, maar deze keer is het exact zoals het op de achterflaptekst staat: Zowel kleine als grote samenzweringen kunnen dodelijk zijn. Een aanrader voor eenieder die houdt van een spannende vlot geschreven thriller.

Miranda Custers

Ik heb Laat niet los van Harlan Coben gelezen.

Het boek gaat over Nap Dumas die 15 jaar na het overlijden van zijn broer op zoek gaat naar wat er toen gebeurd is. Hij gelooft niet in de originele verklaring van toen. Een gebeurtenis in het heden zet hem aan tot deze gevaarlijke zoektocht.

Als je eenmaal in het verhaal zit leest het zich als een trein en wil je zo snel mogelijk weten hoe het afloopt. Ik kende deze schrijver nog niet, maar wil na het lezen van dit boek zeker zijn andere, eerder uitgekomen boeken gaan lezen. Een aanrader!