Katja Van Laer

Wat is voor jou belangrijk?

Dit is het los te lezen vervolg op Wat het hart kan horen. Toch raad ik aan om eerst het eerste boek te lezen (dat ook heel prachtig is) omdat er toch enkele keren naar verwezen wordt. In De stem van het hart worden verhalen van verschillende personen verteld, maar het uiteindelijke verhaal gaat over Julia en haar zoektocht naar geluk.

Het boek steekt geweldig goed in elkaar, Sendker bezit duidelijk de gave van verhalenverteller. Hij heeft me meegenomen naar Birma en me in de loop van het verhaal verschillende emoties laten beleven. Ik werd werkelijk in het verhaal gezogen. Van Julia, U Ba en verschillende andere personages ben ik gaan houden. Het boek gaat over geluk en verdriet, haat en vergeving, woede en liefde, kortom alle gevoelens die de stem van het hart bepalen. Het doet je ook nadenken over jezelf.

Ik heb spijt dat het boek uit is en hoop dat er nog een 3de, 4de, 5de, … deel komt! Over dit boek kan ik me enkel positief uitspreken, daarom krijgt het ook 5***** van me.

Karen Verstraeten

Mysterieus en betoverend! Twee werelden in één.

Julia is een hardwerkende en succesvolle advocate woonachtig in New York. Haar relatie is stukgelopen en nu gooit ze zich helemaal op haar werk. Ze beweert dat ze gelukkig is en alles heeft wat ze nodig heeft. Ze heeft haar leven stevig in handen en staat met beide voeten op de grond. Julia heeft een broer in Birma, U Ba. De broer is 10 jaar ouder dan haar en leidt in Birma een heel ander leven. Eigenlijk het tegenovergestelde leven van haar. Back to basics, geen warm stromend water, geen tv, computer, rust alom, geen stress. Hij is restaurateur van oude boeken. Ze hebben een sporadisch contact via het schrijven van een brief maar door al het haasten van Julia komt het er eigenlijk niet van. Wel stuurt ze haar broer die voor haar armoedig leeft regelmatig geld in de hoop dat hij iets aan zijn armoedige situatie doet.

Bij aanvang van het verhaal krijgt ze een brief van haar broer waar hij van alles vertelt over zijn dagelijks leven. Gelijktijdig met de ontvangst van de brief begint Julia een stem te horen in haar hoofd. Dat is eigenlijk het begin van het verhaal. Ze denkt dat ze gek aan het worden is en begint hulp te zoeken. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ze begint de zoektocht op de westerse manier maar beseft dat dit haar geen soelaas zal brengen. Dus besluit ze haar broer te raadplegen. Aangemoedigd door haar vriendin Amy. Het is een boek dat ik door de achterkant te lezen en de cover die al wat zweverigs heeft niet dadelijk zou lezen. Maar eens Julia in Birma aangekomen is begint het verhaal zich op te bouwen. En krijg je eigenlijk 2 verhalen in 1 boek. Het is vlot geschreven en mooi verteld. Maar je moet even de spits afbijten. De auteur weeft hier 2 personages en hun levens in elkaar en afwisselend kom je iets meer te weten over de innerlijke stem en haar verhaal en ook over Julia. Ik ben dit boek beginnen lezen en kon het uiteindelijk niet meer weg leggen. Gooi al je vooroordelen over het onbekende overboord. Op deze magische reis zal Julia leren wat belangrijk is. En zal zij ontdekken wier stem zij hoort in haar hoofd. Vindt zij haar rust terug? Zal ze uiteindelijk niet gek worden van wat ze hoort. Ontdek het zelf.

Het is blijkbaar wel het vervolg van een ander boek: Wat het hart kan horen. Dat heb ik niet gelezen maar miste toch wat achtergrondinformatie daardoor. Maar het is afzonderlijk te lezen. Ik deed het ook. Maar ik ga deel 1 toch ook lezen. Mijn nieuwsgierige ikje wil meer weten.

Maud Rietjens

Een schitterend en op sommige momenten zelfs hartverscheurend verhaal over een vrouw die zichzelf probeert te redden, maar in het proces zo veel meer doet. Je mag meekijken door zo veel verschillende ogen waardoor je je steeds beter in de karakters in kunt lezen en je ontzettend met ze mee leeft. Je blijft hopen dat alles goed komt met de personages en dat ze gelukkig worden na alles wat ze hebben meegemaakt. Ook geeft het een ingrijpend beeld van burgeroorlogen en wat die met zich mee nemen, de schrik, de ingrijpende gebeurtenissen, de dood. Wat er allemaal door de hoofden van de jongens heen gaat nadat ze van hun huis zijn weggevoerd en moeten leven tussen de soldaten.

Het is een geweldig boek echt een aanrader!

Petra Renaud

Hedendaags sprookje over liefde en de stem van het hart

De stem van het hart is de tweede roman van Jan-Philipp Sendker en wederom heeft hij een mooie roman weten te schrijven. Jan-Philipp Sendker weet je onder te dompelen in een verhaal over liefde, luisteren naar je hart, geluk, hoop en vergeving.

In dit boek is het 10 jaar geleden dat Julia in Birma was. Julia hebben we leren kennen in de eerste roman van Jan-Philipp Sendker: Wat het hart kan horen. Beide boeken zijn prima apart te lezen want het zijn volledig op zichzelf staande verhalen.

Als Julia een brief van haar broer uit Birma krijgt, verandert haar leven. Door de stem die ze vanaf dan continu hoort, kan ze haar werk niet meer uitvoeren en slaapt ze slecht. Ze gaat opzoek naar een manier om de stem tot zwijgen te brengen. Reguliere behandelingen werken niet en uiteindelijk komt ze in contact met een monnik. Die adviseert haar op zoek te gaan naar de herkomst van de stem. Dat leidt haar terug naar Birma waar haar broer op haar wacht. Samen gaan ze op reis naar het verleden van de stem en horen ze over een moeder die tijdens de onafhankelijkheidsstrijd een onmogelijke keuze moet maken.

Het boek bestaat uit 3 delen waarin de reis van Julia de grootste rol speelt. Het eerste deel gaat over Julia in het drukke westen en hoe ze de stem tot rust probeert te brengen. Het levensverhaal van de moeder wordt in deel 2 verteld en in deel 3 komen de twee verhalen samen. Het geeft een duidelijke opbouw en goede ontwikkeling van het verhaal.
In dit boek is sfeer heel belangrijk. De tegenstelling van het stressvolle westen en het rustige oosten is zeer goed neergezet. Maar ook de hartverscheurende keuze in het levensverhaal van de moeder is prachtig beschreven. De personages zijn heel herkenbaar en maken een natuurlijke ontwikkeling door. Jan-Philipp Sendker weet je door zijn schrijfstijl mee te slepen in het verhaal en de onderliggende betekenis doet je ook nog eens nadenken. Laten we ons teveel meeslepen door alle drukte van de dag? Wat is echt belangrijk voor je en doe je dat ook?

Kortom De stem van het hart is een roman waarin je blijft lezen en waarvan je niet wilt dat die uitgaat. Het is een verhaal dat je bij blijft en zeker nog een keer wilt lezen. Ik kan niet wachten op het volgende boek van Jan-Philipp Sendker.

Kelly Illegems

Aangenaam verhaal
Het is een leuk verhaal. Je wordt meegesleept in het verhaal. Het is beetje verrassend hoe men al deze problemen oplossen. Je ziet de personages goed ontwikkelen in het verhaal. Ondanks alle problemen zijn ze er wel steeds voor elkaar

Hanneke Tinor-Centi

Wanneer Julia Win, na tien jaar, terugkeert uit Birma, het geboorteland van haar vader, ervaart zij dat het hectische leven in New York nog altijd hetzelfde is. In Birma vond zij haar broer en raakte bezield door een prachtig liefdesverhaal. Ondanks haar succesvolle carrière als advocaat in Manhattan, is Julia in New York niet gelukkig. Haar relatie is ten einde en haar riante salaris kan niet goedmaken dat ze geen voldoening uit haar werk haalt.

Wanneer Julia een mysterieuze brief ontvangt van haar broer U Ba, besluit ze terug te keren naar Birma. Enerzijds om haar broer bij te staan, anderzijds om de onrust die haar beheerst, tot zwijgen te brengen. Een ontmoeting met een moeders wier leven een dramatische wending kreeg door de onafhankelijkheidsoorlog en waarin ze een onmogelijke keuze moest maken, is het begin van een reis vol zelfontplooiing, liefde en vergeving.

De stem van het hart is het vervolg op Wat het hart kan horen. De boeken zijn echter prima los van elkaar te lezen en, net als met zijn vorige boek, levert Sendker ook met De stem van het hart een prachtig en diep rakende roman af.

'Aan alle kanten gespannen stilte. Ik ademde diep in en weer uit. Ik kreeg het warm. Ik zweeg beklemd en met neergeslagen ogen. Iemand schraapte zijn keel.'
Julia's strijd loopt als een rode draad door het verhaal; er gebeurt echter nog veel meer. Sendker vertelt zijn verhaal vanuit de visie van verschillende personages, waarmee hij een uiterst boeiend en gevarieerd geheel creëert en waardoor je de verschillende personages ook goed leert kennen. Als lezer leef je met hen mee en wenst hen toe dat ze uiteindelijk krijgen dat waar zij naar op zoek zijn.

'Ik was degene die hem nog een antwoord op zijn laatste brief schuldig was. En waarschijnlijk ook op de voorlaatste. Ik wist het niet meer. De eerste paar jaar na mijn terugkeer correspondeerden we regelmatig, maar geleidelijk nam de frequentie van ons contact af.'

Niet alleen respect voor zijn karakteromschrijvingen past hier. Ook het beeld dat Sendker schetst van de burgeroorlogen en welke impact die hebben. Met een rijk pallet van kleuren schildert de auteur dit beeld voor de ogen van zijn lezers. Wat een creatieve geest bezit deze auteur. Hij laat je ruiken, voelen, aftasten en de vele emoties meebeleven. Sendker weet overigens de couleur lokale prachtig in woorden te vangen. Je ziet de omgeving, je waant je in Birma en je ervaart het drukke New Yorkse bestaan.
'Ik dacht aan mijn vader en voor het eerst in lange tijd wilde ik dat hij naast me zat, mijn hand vasthield, met zijn vertroostende stem tegen me praatte.'
Sendkers' schrijfstijl is rijkelijk en fraai en de wijze waarop hij zijn verhaal heeft geconstrueerd is bewonderenswaardig. Kortom, dikke aanrader!

Laura Ladage

Een sprookje!

De stem van het hart is het tweede boek van Jan-Philipp Sendker over Julia Win en het land Birma. Ik mocht dit boek lezen dankzij een actie van de uitgeverij. Het boek is het vervolg op het boek Wat het hart kan horen en het is dan ook zeker aan te raden om dit boek eerst te lezen.

De hoofdrol in De stem van het hart is wederom weggelegd voor advocate Julia. Ze leidt een druk bestaan in New York en het is inmiddels alweer 10 jaar geleden dat zij afreisde naar Birma op zoek naar haar vader. Het is ook 10 jaar geleden dat zij haar broer in Birma voor het eerst heeft ontmoet en heeft gezien. Het leven dat Julia in New York leidt, is niet het leven waar ze naar verlangd. Ze weet alleen niet waar ze nu echt gelukkig van wordt. Wanneer het Julia in New York opeens allemaal even te veel wordt, hoort zij een innerlijke stem in haar hoofd. In eerste instantie raakt Julia hiervan in paniek. Wordt ze gek? Wie praat er tegen haar? Waarom hoort zij deze stem? Na een bezoek aan een klooster in New York waar een monnik haar vertelt dat de stem haar misschien iets wil vertellen, besluit ze uit te zoeken waarom juist zij deze stem hoort en wat het verhaal is achter deze stem. Ze reist af naar Birma om dit te gaan onderzoeken en weer rust te vinden.

Sendker weet met dit boek wederom de lezer te raken. Het verhaal wordt zo mooi verteld, dat je je zelf in Birma waant. Met prachtige beschrijvingen over de omgeving, maar ook uitstekende karakterschetsen word je helemaal meegevoerd in het verhaal en ga je zelfs een beetje houden van de personages in het boek. Sendker is een echte verhalenverteller, naast het verhaal van Julia speelt een ander verhaal ook een grote rol in het boek die uiteindelijk weer perfect samenvalt met het verhaal van Julia. Het boek is bijna magisch te noemen en wanneer je eenmaal hieraan begint, wil je het in een ruk uitlezen. Ik denk dat Sendker met dit boek nog zeker niet klaar is met het verhaal van Julia, want er zijn na het dichtslaan van dit boek voor mij nog veel vragen over hoe het Julia in het verdere leven vergaat. Ik ben nog niet klaar om afscheid te nemen van Julia en Birma dus duim voor een vervolg!

Jeannette Maas

Wauw, wat een prachtig boek!

Het viel me al vrij snel op dat Sendker een hele mooie manier van schrijven heeft. Hij schrijft heel gevoelig, meeslepend en mooi! Het is een ontroerend boek dat je niet los laat, met Julia in de hoofdrol.

Julia leeft in New-York en kan hier niet helemaal vinden wat ze zoekt. Op een dag ontvangt ze een brief van haar broer uit Birma, en is daar plots een innerlijke stem in haar hoofd. Ze vertrekt naar Birma, enigszins verward door de stem. Hier gaat ze samen met haar broer op zoek naar het verhaal achter de stem. Het verhaal gaat over liefde, onzekerheid en angst. Ook laat het een stukje zien van de politieke onrust in Birma!

Nogmaals echt een prachtig boek!

Jolien Versluis

Verrassend en toch ook niet

De stem van het hart is een totaal ander boek dan mijn gebruikelijke genre, dus ik hoopte aangenaam verrast te worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik lang heb getwijfeld of dit het geval was. Dit boek heeft een verhaal in het verhaal en waar het overkoepelende verhaal mij enorm boeide vond ik het verhaal in het verhaal soms wat vreemd en langdradig. Toch ben ik blij dat ik heb doorgezet. De stem van het hart verrassend en toch ook weer niet. Het verhaal klopt gewoon en daardoor vind ik het erg mooi. Het is zo'n verhaal waar ik nog vaker even aan terug zal denken, omdat het mij heeft geraakt. Het boek heeft een open einde en ik hoop dan ook dat er een volgend deel komt, want ik wil heel graag weten hoe het verder gaat.

Tien jaar geleden heeft Julia Win een bijzondere tijd gehad in Birma en daar ook haar halfbroer U Ba leren kennen. Sinds haar terugkomst in New York is het contact echter verminderd en heeft haar drukke bestaan als advocaat haar leven weer volledig opgeëist. Dan ontvangt Julia een brief van haar broer en zorgt een innerlijke stem bij Julia voor onrust. Om weer tot rust te komen vertrekt ze naar Birma, waar ze haar broer U Ba bezoekt. Ook gaat ze in Birma op zoek naar het verhaal achter de innerlijke stem die tot haar spreekt en zo krijgt ze het indrukwekkende verhaal van de vrouw Nu Nu te horen. Zij heeft een veelbewogen leven gehad, waarbij ze zelfs moest kiezen tussen het leven van haar twee zoons.

Eerder was de auteur van dit boek, Jan-Philipp Sendker, succesvol met zijn roman Wat het hart kan horen. Een bestseller waarin Julia Win ook de hoofdrol speelt. In dat boek vindt ze haar halfbroer in Birma. Hoewel het mooi en waardevol is om Wat het hart kan horen en De stem van het hart na elkaar te lezen is De stem van het hart ook als standalone te lezen, al mis je dan wat achtergrondinformatie over het gezin waar Julia en U Ba uit voortkomen.

De stem van het hart speelt zich af in Birma, een land waar een totaal andere cultuur heerst dan in het westen. Sendker weet dit beeldend te beschrijven zodat je de scènes voor je ziet en je als lezer even in Birma waant. De boeddhistische gebruiken van het land zijn in het verhaal verweven en ook is er aandacht voor de kleding (zo draagt de lokale bevolking longy's) en de flora en fauna van het land. De tegenstelling is groot tussen de westerse wereld waar Julia vandaan komt en dat van de Birmaanse bevolking. Het is boeiend om meegenomen te worden in deze cultuur, die zo anders is dan de onze.

Naast het verhaal van Julia en haar broer word je als lezer ook meegenomen in een verhaal dat Khin Khin vertelt over haar zus Nu Nu en haar zoon Thar Thar. Deze indrukwekkende geschiedenis is hartverscheurend en dramatisch, maar bijzonder mooi om te lezen. Het verhaal gaat over de liefde, keuzes, verlies en hoop. Ook heeft Sendker serieuze onderwerpen in zijn verhaal verweven, zoals de politieke onrust in Birma en de kwestie rond kindsoldaten, die je als lezer aan het denken zetten.

In De stem van het hart is met name het verhaal over Nu Nu erg meeslepend, je wordt in haar levensverhaal meegezogen, waardoor je door wilt blijven lezen. Het slot van het boek laat nog openingen zien voor een vervolgverhaal, wat doet vermoeden dat de auteur nog met een vervolg op De stem van het hart gaat komen. Hopelijk verschijnt er inderdaad nog een vervolg op deze twee schitterende boeken.

Mica Rul

Twee werelden komen bij elkaar in een ontroerend verhaal

Dit verhaal speelt zich deels af in New York, waar hoofdpersoon Julia nu woont, en deels op Birma, waar haar roots liggen, en ook haar broer nog woont. Door samenloop van meerdere gebeurtenissen, voelt Julia zich verloren en uitgeput. Dan gaat een innerlijke stem tot haar spreken, die haar doet terugkeren naar Birma.

In het eerste deel van het verhaal kon ik er moeilijk in komen. Toen ik echter wat verder las, boeide en ontroerde het boek mij zo, dat ik verder wilde lezen, en wilde weten hoe het verder gaat.

Spannend, inspirerend en positief boek!

Miranda Custers

Adembenemend.

Adembenemend, ontroerend boek. Heb het op een vrije dag in een keer uitgelezen. Julia woont in New-York. Ze heeft een drukke baan, een verbroken relatie. Door een gesprek met een monnik en een brief van haar broer in Birma besluit ze haar broer te gaan opzoeken. Samen lossen ze een mysterie op en komen nader tot elkaar. Een prachtig boek waar je nog lang over blijft nadenken. Een aanrader om te lezen.